Νέοι Και Εργασία: Ταξιδευτές Σ’ Ένα Κόσμο Χωρίς Χάρτη
Η Ελλάδα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά νέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ευρώπη, οι οποίοι όμως εντάσσονται στην αγορά εργασίας αργότερα και σε μεγαλύτερη ηλικία. Οι δείκτες ανεργίας και η αγορά δείχνουν πως δουλειές υπάρχουν, αλλά το ενδιαφέρον και η διάθεση δέσμευσης των νέων είναι χαμηλά. Οι ίδιοι οι νέοι μιλούν για δουλειές χαμηλών αποδοχών, χαμηλής εξειδίκευσης χωρίς προοπτικές ουσιαστικής ανάπτυξης και εξέλιξης.
Στις σχετικές συζητήσεις σε πολλά εργασιακά περιβάλλοντα υπάρχει μια διάχυτη αίσθηση ότι τόσο η Gen Z, όσοι και οι νεότεροι Millennials έχουν τελείως διαφορετική προσέγγιση και αντίληψη της εργασίας από τις προηγούμενες γενιές. Οι συζητήσεις όμως αυτές συχνά διακατέχονται από πολωτικές θέσεις εκατέρωθεν, που συσκοτίζουν και συσπειρώνουν ‘πλευρές’ και ιδεοληψίες, αντί να παράγουν ένα γόνιμο χώρο συζήτησης. Αν το μέλλον κάθε κοινωνίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την αξιοποίηση των νέων της, αποτελεί χρέος μας να αναζητήσουμε μέσα από τη γνώση και την ενσυναίσθηση συνθέσεις και συγκλίσεις, αναγνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες και τη φυσιογνωμία της εποχής, απαλλαγμένοι από στερεότυπα και διαγενεακές ή άλλες προκαταλήψεις.
Μέσα από τη μελέτη «Νέοι Και Εργασία» επιχειρούμε να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο: αποκωδικοποιώντας το νόημα, τη φυσιογνωμία, και τις δυναμικές της εργασίας για τους νέους στην Ελλάδα του σήμερα, μέσα από μια ποιοτική έρευνα μεγάλης κλίμακας.
Ελάτε να ταξιδέψουμε μαζί στην οπτική, τον ψυχισμό, και την βιωματική εμπειρία των νέων, δίνοντας απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα της φυσιογνωμίας της εργασίας όπως:
- Πως οι νέοι αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους μέσα στην Ελλάδα και τον Κόσμο του Σήμερα; Ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες διαμόρφωσης ταυτότητας και προσαρμογής στην σύγχρονη εποχή; Πόσο διαφορετικοί είναι από τις προηγούμενες γενιές;
- Ποιος είναι ο ρόλος και το νόημα της εργασίας για τους νέους σήμερα; Πως βιώνει αυτή η γενιά τη σχέση της με την εργασία, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτή, και το ρόλο της εργασίας στη διαμόρφωση της ταυτότητάς τους;
- Ποιες είναι οι προσδοκίες, οι εμπειρίες και οι ματαιώσεις που προκύπτουν μέσα από την εκπαιδευτική και την πρώτη επαγγελματική εμπειρία; Ποια είναι τα αιτήματα, οι συνδέσεις και οι αποκλίσεις με τον κόσμο της εργασίας;
- Ποιο είναι το εργασιακό πρότυπο της εποχής; Πως αντιλαμβάνονται και διαπραγματεύονται την εργασιακή δέσμευση, την συναισθηματική εμπλοκή, τις έννοιες της εξέλιξης και της επιτυχίας μέσα από την εργασία;
- Ποια είναι η εικόνα, η ελκυστικότητα, και οι προσλαμβάνουσες των νέων για διαφορετικούς κλάδους απασχόλησης ως δυνητικοί εργασιακοί προορισμοί; Ποιοι κλάδοι είναι περισσότερο ελκυστικοί και για ποιους λόγους;
- Χτίζοντας συνδέσεις και προοπτικές: Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες και κατευθυντήριες γραμμές για την διαμόρφωση μιας σύγχρονης και ελκυστικής υπόσχεσης αξίας της εργασίας για τους νέους;
Η μελέτη «Νέοι και Εργασία» σκιαγραφεί μια πολυδιάστατη, αναστοχαστική, και εμπεριστατωμένη εικόνα των αναγκών, των πεποιθήσεων, των βιωμάτων και των αξιών της Gen Z αναφορικά με την εργασία που καταλήγει σε απτά συμπεράσματα και κατευθύνσεις στρατηγικής με πολλαπλούς αποδέκτες και πλαίσια εφαρμογής:
- Τον κόσμο της Εργοδοσίας, που επιζητά αποτελεσματικούς τρόπους και βέλτιστες πρακτικές τόσο για να προσελκύσει τη νέα γενιά, όσο και για να τονώσει την εργασιακή κινητοποίηση και δέσμευση των νέων.
- Τους Συμβούλους Ανθρώπινου Δυναμικού προσφέροντας πολύτιμα εργαλεία κατανόησης και πλαισίωσης των αναγκών και των προσδοκιών των νέων από την εργασία
- Τις Μάρκες που απευθύνονται πρωταρχικά στους νέους ως καταναλωτές, δίνοντας καίρια insights για την ταυτότητα, τις συναισθηματικές ανάγκες, τα πρότυπα και τις αγωνίες τους
- Την Πολιτεία, για τη χάραξη στρατηγικών και προγραμμάτων επιμόρφωσης, προσανατολισμού και ενδυνάμωσης.
- Τους Εκπαιδευτικούς Φορείς αναδεικνύοντας τις ευκαιρίες και τις εκπαιδευτικές ανάγκες που διαφαίνονται μέσα στο νέο πλαίσιο.
- Τις ΜΚΟ που το πεδίο των δραστηριοτήτων τους εμπλέκει νέους ως επωφελούμενους ή/και συνεργάτες.
- Και τέλος, τους ίδιους τους νέους, που επιθυμούν να κατανοήσουν καλύτερα τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και να βρουν τρόπους να τις ξεπεράσουν.