Η γενιά που δεν το βάζει κάτω!
Κατερίνα Λεκατσά, Consumer Insights, qed market Research
Οι καταναλωτές 44-55 ετών, είναι ίσως η γενιά καταναλωτών που βίωσε περισσότερο από τις υπόλοιπες τις συνέπειες της κρίσης στο πορτοφόλι της. Το διαθέσιμο εισόδημά τους μειώθηκε σημαντικά και πολλές από τις παλιές τους επιλογές εγκαταλείφθηκαν. Αν και κανείς θα περίμενε να διακρίνονται από απαισιοδοξία και απογοήτευση, αυτοί έχουν καταφέρει να επιτύχουν ένα «δημιουργικό συμβιβασμό». Η καταναλωτική τους συμπεριφορά προσαρμόστηκε γρήγορα στα νέα δεδομένα, ψάχνοντας τρόπους να παραμείνει ενεργή, ζωντανή και να εξακολουθεί να τους δίνει χαρά.
Επιφορτισμένοι με πολλαπλούς ρόλους, έχουν καταφέρει σε μεγάλο βαθμό να ισορροπήσουν τα «θέλω» και τα «πρέπει» τους, με την οικογένεια να βρίσκεται στο επίκεντρο. Η τροφοδοσία του νοικοκυριού με τα απαραίτητα είναι αναπόσπαστο κομμάτι του ρόλου και της ταυτότητάς τους.
Στοκάρουν για να έχουν, για να μη λείψει τίποτα. Το super market, μετά το σπίτι τους, είναι το βασίλειο τους. Είναι η βόλτα τους, η ευκαιρία για απόδραση, η διέξοδος στην καταναλωτική επιθυμία τους. Αφιερώνουν πολύ χρόνο στα ψώνια, διαχειριζόμενοι το budget τους προσεχτικά και έξυπνα ώστε να επιτύχουν τη μέγιστη δυνατή εξοικονόμηση. Σε συνεχή εγρήγορση, έχουν τις κεραίες τους τεντωμένες για φυλλάδια super market και τηλεοπτικά σποτ εκπτωτικών προσφορών. Αφιερώνουν ώρα και στο internet, ψάχνοντας τα καλύτερα offers.
Με μία διάθεση πειραματισμού, θα δοκιμάσουν τo brand που κάθε φορά τους δίνει την καλύτερη προσφορά. Δεν έχουν απομυθοποιήσει τις επώνυμες μάρκες, αναγνωρίζουν την αξία τους αλλά δεν είναι προσκολλημένοι σε αυτές. Ως brand αντιλαμβάνονται και τα private labels.
Θυμίζοντας πολύ τη γενιά των millennials, δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον, δοκιμάζουν, αλλάζουν συνεχώς, «παίζουν» με τις μάρκες/ τα προϊόντα, κρίνουν, συγκρίνουν. Αν οι 18-24 το κάνουν γιατί αναζητούν μέσα από αυτή τη διαδικασία την ταυτότητά τους, οι 44-55 το κάνουν αφενός λόγω budget κι αφετέρου γιατί επαναπροσδιορίζονται ως καταναλωτές και το απολαμβάνουν!
Εκτός όμως από κοινό που είναι ιδιαίτερα price oriented είναι και το πιο ευαίσθητο κοινό στις ενέργειες κοινωνικής υπευθυνότητας των επιχειρήσεων. Οι προσδοκίες τους είναι υψηλές και εκτιμούν ιδιαίτερα τις μάρκες που διακρίνονται για το κοινωνικό τους πρόσωπο, ειδικά όταν αυτό αφορά σε θέματα «καλού εργοδότη». Ακούνε, διαβάζουν, συζητούν για επιχειρήσεις- πρότυπα που αφουγκράζονται τις ανάγκες του σήμερα, είτε υποστηρίζοντας ενεργά την κοινωνία με δράσεις είτε φροντίζοντας να κρατάνε τις τιμές τους προσιτές και να δίνουν ευκαιρίες για αγορά των προϊόντων τους.
Πόσο μάλλον αν το brand που κάνει τέτοιες ενέργειες είναι ελληνικό. Σύμφωνα με το παρατηρητήριο κοινωνικοπολιτικών αλλαγών Ελλάδα 2.0 της qed (2016), 4 στους 10 δηλώνουν ότι βασική τους προτεραιότητα είναι να αγοράζουν ελληνικά προϊόντα. Με αυτόν τον τρόπο νιώθουν πως υποστηρίζουν και οι ίδιοι την ελληνική παραγωγή και οικονομία και άρα συνολικά την κοινωνία.
Είναι συνειδητοποιημένοι καταναλωτές με υψηλές απαιτήσεις από τα brands και το marketing. Αν και η εταιρική φήμη και η ελληνικότητα είναι σημαντικές έννοιες για τους 44-55, το καθοριστικό κριτήριο στη σχέση τους με τα brands είναι η προσιτότητα. Μάρκα που δεν κάνει προσφορές σήμερα μάλλον δεν νοείται για εκείνους.
πηγή: http://www.marketingweek.gr/default.asp?pid=9&la=1&cID=1&arID=63079